Drie Nederlandse startups strijden om je haar. Zoals elke branche is ook de kapperswereld nu doelwit van een ‘disruptie’.

De Booking.com van de kapperswereld. De Airbnb voor visagisten. Of de Uber van de barbiers. Hoe je het ook wil typeren, je haar is het volgende terrein dat in de war geschopt wordt door startups.

In dit geval komen ze niet uit Stockholm of San Francisco en omgeving, maar uit ons eigen land. De een is wat agressiever dan de ander, maar allen hebben ze hun eigen niche te pakken. Drie jonge bedrijven in de knipbusiness om in de gaten te houden.

• Treatwell

Met hun brede aanbod is Treatwell niet alleen bedoeld voor kappers, maar voor de hele beauty- en wellnesswereld. Inmiddels is dit bedrijf al niet echt een startup meer, want in de zomer nam Britse concurrent Wahanda ze over voor maar liefst 34 miljoen euro.

Mannen die hun sporen hadden verdiend bij Booking.com en Just Eat, zetten in 2013 Treatwell op. “Door het samengaan van Wahanda en Treatwell, zijn we nu de onbetwiste leider op de Europese markt,” zei Laurens Groenendijk, mede-oprichter en CEO van Treatwell in de zomer tegen Z24. Op dat moment telde Treatwell 2.500 aangesloten zaken.

• BarberBooking

Een andere aanpak heeft BarberBooking. Ondanks de naam zetten de drie zussen achter deze onderneming zich af tegen een vergelijking met Booking.com, dat met de nodige controverse heeft te stellen.

Volgens de zussen Heersink is Treatwell te rechtlijning en legt het zijn wil op aan de aangesloten bedrijven. "Ook voor kappers moet het platform positief zijn. We willen ze niet onder druk zetten zoals Booking wel doet. Die zegt: 'we gaan dit percentage vragen, punt'. Treatwell zegt in feite 'fuck de kapper'. Maar wij knuffelen de kapper, bij wijze van spreken", poneert Lidwien Heersink tegenover Sprout.nl.

De commissie die BarberBooking vraagt aan haar leden, komt ten goede aan een stichting. Die moet dat geld gaan uitgeven op een manier zoals de kappers willen.

• Gyld

Word je liever thuis geknipt? Dan is Gyld jouw startup. "Hoe kan het dat alles via smartphone te bestellen is, maar dat we nog op de ouderwetse manier naar de kapper gaan?" vraagt oprichter Dave Rader zich af in Het Parool.

Want stel dat je haar eigenlijk te lang is, net voordat je die avond de stad in wil. Dan bestel je dus een barbier of visagist aan huis. Scheelt ook voor freelancekappers zonder salon die voorheen eigenlijk alleen mond-tot-mondreclame hadden om nieuwe klanten te vinden.

Zoals een echte startup focust Gyld zich vooralsnog op één stad, in dit geval Amsterdam. De rest van Nederland moet snel volgen. En daarna hippe steden in Europa waar de kappers nog niet op afroep zijn te bestellen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl